Logo
Logo

Abstrakte naturmalerier i klare farver

Mere om Louise T

Om Louise T

Drømmevilla

Louise Serritzlev Thygesen

Abstrakte værker med figurative og finurlige historier er kernen i Louise Thygesens kunst. Hendes malerier sprudler ofte i klare, kraftige farver, og mange nævner også hvordan de spreder glæde og løfter humøret.

Gennem sine værker skaber Louise en fortælling om optimisme og håb, der afspejler hendes eget forhold til verden. Naturen spiller en vigtig rolle og fungerer som både inspiration og anker i hendes kunst. Den er en gennemgående rød tråd, der forbinder hendes kunstneriske udtryk med noget større, universelt og evigt smukt.

Louise beskæftiger sig også med tekstilkunst og flere håndværksteknikker.

Om sommeren har hun åbent i sit eget galleri, som ligger i tilknytning til hendes hjem i Hillerød.

Curriculum vitæ

Billedkunstner Louise Thygesen

Drømmevilla
Drømmevilla
Omtale

Louise Thygesen vil med udgangspunkt i naturen som sådan male et indre landskab. Et indre landskab, hvor naturelementerne sætter nogle svingninger i gang hos hende, der har med hendes sindsstemning, tanker og følelser at gøre. Louise Thygesen gengiver med andre ord et subjektivt sanset og fortolket landskab i stedet for den objektive og konkrete natur.

Ikke, at der noget nyt i det. Mennesker har i årtusinder set naturen som noget besjælet og helligt, og det er først med vores moderne civilisation, at naturen er blevet betragtet som en ressource, vi kan udnytte efter forgodtbefindende.

Med ”Skoven i mit hjerte” afslører Louise Thygesen, hvad det er, der først og fremmest har hendes interesse. Træet og skoven er altid blevet tildelt magiske kræfter. De mægtige stammer, de knudrede grene og de tætte grønne trætoppe findes som motiv i alle religiøse beretninger. Fra vores egen nordiske mytologi kender vi således ”Livets træ” i form af kæmpeasken Yggdrasil.

I ”Skoven i mit hjerte” er det derimod rødellen, Louise Thygesen har gengivet. Det eneste træ i Danmark, der kan gro med rødderne i vand og derfor ofte findes i moseområder. Præcis de moseområder, hvor jernalderfolket foretog deres ofringer og som den dag i dag indgyder en følelse af magi og mystik.

Som landskaberne ikke skal ses som hørende til én bestemt geografisk lokalitet, er farverne heller ikke naturalistiske. I sine malerier skruer Louise Thygesen op for koloritten og sætter penselstrøg i klare røde, gule, grønne og blå farver, man ikke sådan finder i en dansk skov. Forklaringen er igen her, at vi har med indre landskaber og subjektive følelser at gøre. Man kan endda spore noget, der kan minde om en farvesymbolik i Louise Thygesens billeder med de blå nuancer gengivende det rolige og meditative og de røde kærlighedens indre flamme. Noget, vi kan se i ”Treasure Inside”. Et smukt og tidløst budskab.

Tom Jørgensen

Drømmevilla
Udvalgte udstillinger

2025

*Januar: Ballerup Kunstforening

*April: Galleriet åbner

*Maj: Langes Magasin, Frrederikssund (med K2)

*Juni: Hvidovres Hospital Kunstforening

*Juli: Stakladen Samsø

*August: Cph Art Space, Docken

*September: Kunstrunden

2024

* Januar: Annaborg i Hillerød med K2

* April: Sommergalleriet åbner

* Maj: Besøg af Allerød kunstforening

* Juli: Bornholm

* September: Kunstrunde 7.+ 8.

* September: Wiessbaden messe i Tyskland

* Oktober: Kunst for alle, Lokomotivværkstedet 4.-5.-6.

* Oktober: Kirkehavegaard, Allerød kunstforening med K2. uge 42

* November: Dansac kunstforening

2023

  • Marts: Arte messe i Osnabrück i Tyskland
  • Påsken: Sommergalleriet åbner
  • Maj: Filosofgangen i Odense med K2
  • Juli: X-porten med Syv sind
  • 2.-3. September: Kunstrunde
  • Oktober: Usserød Skole

2022

  • Februar: K2's 10 års fødselsdags udstilling på Fillosofgangen Odense
  • Marts: Arte 22 i Stuttgart, Tyskland
  • April/Påsken: Sommergalleriet åbner
  • Maj: Ninas Naturcafe
  • Juni/juli: Farum Kulturhus med K2
  • September: Kunstrunden
  • Oktober: Kunst i Kirker - 7 Østerbrokirker
  • November: Gamla Stan galleri Lanskrona, K2, memento mori
  • December: Foyer'en i Tåstrup

2021

  • April (påsken): Sommergalleriet åbner
  • Juni: Galleri Stakladen Samsø (uge27)
  • Oktober: Kunstrunden
  • Oktober: Copenhagen Miniature Art, Galleri Nybro

2020

  • Januar: Galleri Nybro, censureret miniatureudst.
  • Marts: Arte 2020 Stuttgart
  • Maj: Sommergalleriet åbner
  • Maj: Kunstrunden
  • September: Dronninglund Kunstcenter (m.K2)

2019

  • Marts: Arte 2019 Stuttgart
  • Maj: Sommergalleriet åbner
  • Juni: Helligåndshuset med K2 September:
  • Galleri Ewald, Møn
  • Nov/Dec: Hillerød Kunstforening, juleudst.

2018

  • Marts: Kunstmesse i Stuttgart
  • Marts: Hillerød Kunstdage
  • Marts: Artmoney CPH Art Space
  • April: Smedens Galleri
  • Maj: Galleri Rasch, Rønne
  • Maj: Sommergalleriet åbner
  • Maj: Kunstrunden

2017

  • Januar-slut april: Fredensborg Kulturhus
  • Februar: 1-12 februar: Helligåndshuset i Kbh
  • Maj: Galleri Nokken i Nykøbing S
  • Maj: Sommergalleriet åbner
  • Maj: Marienlyst slot (kunstrundens fællesudst)
  • Sept: BRF kunstforening i Lyngby

2016

  • Marts: Galleri Underværket
  • Feb-april: Frederiksværk Gymnasium
  • Maj: Sommergalleri i Hammersholt

2015

  • Januar: Projekt med Helsingør Bibliotek, Epifani
  • Februar-November: Galleri Himmerland
  • Marts: Hillerød kunstforening
  • Marts: projekt med Helsingør Domkirke
  • Maj: SAK kunstbygning i Svendborg
  • Maj: Sommergalleriet i Hammersholt åbner
  • September: Kunstrunden Nordsjælland
  • Okt: Allerød Kunstforenings censurerede efterårsudstilling
  • Okt-Nov: Mark Information kunstforening

Tilknyttet Galleri Himmerland og Galleri Bomhuset

2014

  • Januar: Unilabs kunstforening
  • Februar: Projekt med Helsingør domkirke
  • Maj: Filosofgangen i Odense
  • Maj: Sommergalleriet åbner
  • September: Københavns Rådhus

Tidligere

  • Deltog på den censurerede udstilling i Hillerød 2008
Drømmevilla
Repræsenteret på

Jeg er præsenteret på:

  • Galleri Bomhuset i København
  • Galleri Ewald på Møn
  • Artmoneygalleriet i Rønne
Drømmevilla
Anmeldelse - Erwähnung

KUNST+L ITERATUR KULTURVERMITTLUNG

Dr. des. Anette Ochsenwadel

Kunsthistorikerin/Literaturwissenschaftlerin

Die starkfarbigen Gemälde der dänischen Künstlerin Louise Thygesen entführen den Be­trachter immer wieder in zauberhafte Landschaften: zu geheimnisvollen Seen und Flüssen oder auch ans Meer und immer wieder in verwunschene Wälder. Inspiriert von der urtümli­ chen nordischen Natur Dänemarks, bildet Thygesen die landschaftliche Vielfalt ihrer Hei­mat aber nicht einfach nur ab. Mit ihrem gestischen Pinselduktus zeigt sie Landschaften entweder stark abstrahiert oder lässt durch die Pinselgesten ganz neue Landschaften ent­stehen. Manchmal entdeckt man in diesen Landschaften präzis gemalte figurative Details: einen Raben, einen knallroten Zug, einen Leuchtturm, eine Brücke, das Teilstück eines Weges, aber auch Autowracks oder Details aus bekannten Märchen – figurative Details, die keine bestimmten Geschichten wiedergeben, sondern Quellen der Inspiration für ganz neue Geschichten sind und unsere Phantasie herausfordern.

Thygesens Farblandschaften leben von der Spannung zwischen gegenständlicher Wieder­gabe und abstrakten Farbgesten. An die Stelle der Repräsentation bestimmter Landschaf­ten, tritt die Präsenz der Malerei selbst. Es entstehen – im wahrsten Sinne des Wortes – malerische Landschaften; Landschaften, die erst als Malerei, durch die Ausdrucksgesten der Künstlerin wirklich werden. Die Spur der malerischen Gesten verleiht den Werken ihre emotionale Natur, spiegelt die innere Bewegung der Künstlerin und macht die Gemälde auch für unser Gefühl und unsere visuelle Erfahrung wahrer. Das dynamische Wechsel­spiel zwischen Abstraktion und Realistik führt auch zu einer Mehrdeutigkeit, die den Ge­mälden eine faszinierende Wirkung gibt. Farbräume öffnen sich und lassen weitere Land­schaftsmomente entstehen. Die Textur der Malerei lädt die Betrachter zu immer neuen Entdeckungen ein. Gegenständliches wird von Farbgesten durchdrungen oder überlagert. Ab­strakte, unbestimmte Bildbereiche entstehen, die die Landschaft aber nicht verunklären, sondern eigentlich erst hervorbringen. Die Farbschleier und Farbwirbel erhöhen die Phan­tasie. Farblandschaften entstehen, die weniger dem Wanderer als dem Träumer of­fen ste­hen. Die Farbstrukturen ermöglichen immer neue Assoziationen, lassen nie gese­hene Landschaften entstehen, surreale Landschaften, Landschaften der Träume, rätsel­haft und von geheimnisvollem Zauber durchdrungen, Landschaften voll suggestiver Kraft, die nicht nur dem sehenden Auge zugänglich sind, sondern vor allem auch dem Auge der Phanta­sie. Die Gemälde entziehen sich einer denotativen Bedeutung und eröffnen statt­dessen ein weites Feld an Konnotationen. Der Prozess der Rezeption bleibt offen, immer neue Möglichkeiten ergeben sich. So machen die malerischen Ausdrucksgesten Thyge­sens einmal mehr deutlich: Malerei bildet nicht einfach nur ab, sondern ist selbst eine Wirklich­keit oder, so formulierte es einmal Paul Cézanne: „die Kunst ist eine Harmonie pa­rallel zur Natur“. Statt die Landschaften einfach nur wiederzugeben, lässt sich Thygesen von ihnen zu Bildern voller Lebendigkeit inspirieren, schafft nicht einfach nur Bilder der Na­tur, son­dern gibt der Natur ihrer Bilder eine starke emotionale und schöpferische Kraft. Da­rin be­steht der Sinn der unwahrscheinlich starkfarbigen Ausdrucksgesten der dänischen Künst­lerin. Es geht um wesentlich mehr als um Wahrscheinlichkeit: Thygesens Landschaf­ten sind visuelle Poesie.

Oversat til dansk af Louise Thygesen

De farvestrålende malerier af den danske kunstner Louise Thygesen fører beskueren ind i magiske landskaber: Hemlighedfulde søer, floder, kyster og så igen tilbage til fortryllede skove. Inspireret af den nordiske urtidsnatur, bygger Thygesen ikke bare mangfoldige landskaber op. Med gestusagtige penselstrøg viser landskaberne sig enten stærkt abstraherede, eller afslører nye landskaber. Ofte opdager man i disse landskaber præcist malede figurative detaljer: En ravn, et knaldrødt tog, et fyrtårn, en bro, en bid vej, men også bilvrag eller detaljer fra kendte eventyr. Disse detaljer danner så grobund for helt nye eventyr, der springer ud fra beskuerens egen fantasi.

Thygesens farverige landskaber lever i spændet mellem egentlig konkret gengivelse og abstrakt udtryk. Der hvor er bestemt landskab er præsenteret, er maleriets eget nærvær tilstedeværende. Der opstår i bogstaveligste forstand maleriske landskaber; landskaber som først bliver virkelige gennem kunstnerens penselstrøg. Strøgenes spor i værkerne bevirker et emotionelt udtryk, spejler kunstnerens indre følelser, og giver os som beskuere et sandt billede af maleriet. Den dynamiske vekselvirkning mellem abstraktion og realisme, medfører også en flertydighed som giver malerierne en facinerende virkning. Farveflader åbner sig og lader yderligere landskabsmomenter opstå. Maleriets tekstur indbyder betragteren til nye indtryk. Farvestrøgene er både lagvis og delvis gennemsigtige. Abstrakte ubestemte billedområder opstår, de forstyrrer ikke billedet snarere giver de landskabet tydelighed. Farvesløret og farvehvirvlen understøtter fantasien. Farvelandskaber fremstår og de indbyder i mindre grad vandreren og åbner sig snarere for drømmeren.

Farvernes struktur muliggør nye associationer, og lader aldrig før beskuede landskaber opstå, surrealistiske landskaber, drømmelandskaber, gådefulde og hemmelighedsfulde tryllerier , landskaber med hypnotiserende kraft, som ikke kun lader sig se af det umiddelbare øje, men fremfor alt også af det surrealistiske øje.Billederne fraviger sig en kernebetydning og åbner sig nærmere mod et felt af afledninger og associationer.Opfattelsesprocessen forbliver åben, stadig nye muligheder viser sig.Således tydeliggør de maleriske udtryk af Thygesen; malerier er ikke kun billeder af noget der er, snarere med egen virkelighed eller, som P. Cézanne formulerede det engang:

”Kunst er en harmoni parallel til naturen”.

I stedet for kun at gengive landskaberne, lader Thygesen sig inspirere af dem, til billeder fuld af liv, hun formår ikke kun at skabe billeder af naturen, men giver billedernes natur en stærk emotionel og skabende kraft.Deri ligger betydningen for de utrolig kraftigt kolorede malerier af den danske kunstner. Det handler om væsentlig mere end bare sandhed:

Thygesens landskaber er visuel POESI.

Dr. Des. Anette Ochsenwadel / Kunsthistoriker og litteraturvidenskabskvinde

Drømmevilla
Legater

Modtager af Legatet:

Billedhuggeren, professor Gottfred Eickhoff og Hustru, maleren Gerda Eickhoffs Fond.

Drømmevilla
Medlem af
  • Kunstrunden nordsjælland:

    Et samarbejde med en række kunstnere i Nordsjælland. Fælles udstillinger og kunstrunde i maj.

    www.kunstrunden.dk.
  • K2:

    Spændende københavnsk kunstgruppe, som jeg er stolt af at være med i. Vi laver løbende udstillinger sammen.

    www.k2kunst.dk

Andet

Jeg laver også forskelligt håndværk og udsmykninger

Vendbar silke sari nederdel
Galleriet
Galleriet om sommeren
Plantefarvet garn
plantefarvet garn
Vægmaleri del 1
Vægmaleri del 2
Vægmaleri del 3
Udsmykning på Vallerødskolen okt. 2011
Udsmykning på Vallerødskolen okt. 2011
Udsmykning på Vallerødskolen

En stor ære

At få lov til at give Dalai Lama et af mine malerier var en stor ære og en oplevelse jeg ikke havde forestillet mig kunne ske.

Dalai Lama modtager mit maleri
30x30

Skal vi lave en besøgsaftale?

Louise Thygesen - billedkunstner

Hammersholt Byvej 43, 3400 Hillerød 28 69 96 85 mail@louiset.dk Ring gerne for fremvisning